Legea privind probarea OUG nr. 88/2018 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul insolvenței și a altor acte normative este trimisă pentru promulgare.
Rezumăm câteva dintre cele mai importante modificări și completări:
- A fost eliminat dreptul creanțelor curente, cu scadența depășită cu mai mult de 60 de zile, la executarea silită
- S-a majorat valoarea-prag a creanței pentru formularea unei cereri de deschidere a procedurii insolvenței, atât pentru creditori, cât și pentru debitori, de la 40.000 lei la 50.000 lei.
- S-a eliminat condiția existenței unei creanțe fiscale sub 50% din valoarea creanțelor pentru introducerea cererii de deschidere a procedurii de către debitor
- A fost clarificată data de la care curge termenul pentru analiza cererilor de plată a creanțelor curente – respectiv de la data recepționării cererii de către administratorul judiciar, și nu de la depunerea cererii, cum prevedea textul actual. Totodată, termenul de răspuns a fost majorat de la 10 la 15 zile.
- S-a introdus un text privind distribuirea prețului în cazul valorificării activelor aflat sub sechestru penal - pe de o parte el trebuie distribuit conform prevederilor legale, pe de altă parte s-a reglementat obligația de a pune la dispoziția organelor de urmărire penale diferența de bani rămasă din preț după imputarea cheltuielilor de procedură.
- A fost înlocuită măsura înscrierii sub condiție rezolutorie a creanțelor fiscale contestate și nesuspendate, cu măsura înscrierii provizorii.
- S-a definit convenția de plată – ca fiind înțelegerea între debitor și creditor privind stingerea în una sau mai multe tranșe a obligațiilor la alte termene decât cele scadente conform prevederilor contractuale sau legale
- La depunerea ofertelor, practicienii nu vor mai fi obligați să estimeze disponibilitatea de timp și de resurse umane, nici să arate experiența generală sau specifică în preluarea administrării dosarului.
- Judecătorul-sindic rămâne, astfel, atunci când trebuie să numească un administrator judiciar/lichidator provizoriu, fără posibilitatea de a decide desemnarea acestuia pe criterii de performanță și profesionalism.
- Se introduce instituția recuzării sau abținerii pentru conflict de interese, raportat la prevederile generale din Codul de procedură civilă, pentru specialiștii desemnați în procedură (avocați, experți contabili, evaluatori sau alți specialiști)