Muzeul antreprenoriatului – un proiect și multe lecții învățate

There are no comments

Pe parcursul celor 20 de ani de interacțiune cu antreprenorii care s-au confruntat cu  dificultăți în business, am înțeles că tuturor ne vine ușor să vorbim despre succes, însă puțini sunt aceia care se simt confortabil să împărtășească sacrificiile și greutățile antreprenoriatului, să abordeze transparent eșecul.

Știm că, odată cu maturizarea afacerii, așteptările legate de antreprenor și deciziile sale sunt tot mai mari, iar presiunea atinge cote maxime. În ritmul nostru de multe ori prea alert, uităm că, „puterea exemplului inspiră, poate muta munți și economii”, așa cum spune fondatorul CITR Group, Andrei Cionca, iar antreprenorii români dau dovadă zilnic de curaj și spirit de inițiativă.

Am serbat ultimii 100 de ani de antreprenoriat alături de antreprenori cunoscuți pentru succesul lor, precum fondatorii Dedeman, Banca Transilvania, Bitdefender, Emag, Eurolines, Fun Courier, Autonom, Impact Hub, Cărturești și mulți alții, care au făcut față dificultăților întalnite în business și nu s-au dat bătuți atunci când majoritatea ar fi renunțat. Sunt doar câțiva dintre cei care ne-au vorbit deschis despre momentele lor de cumpănă și felul în care le-au depășit. Pentru că am vrut să ne reamintim că antreprenoriatul înseamnă eșec și succes în aceeași măsură, și că prin încercare se reușește.

Iată câteva dintre lecțiile învățate de la oamenii care au pus o cărămidă la construcția antreprenoriatului românesc:

  1. Începutul este cel mai dificil, maturizarea cere sacrificii

Fiind o companie antreprenorială românească, am simțit pe pielea noastră ce înseamnă începutul. Momentul acela în care nu te cunoaște nimeni, când încerci să găsești clienți, să aduci alături furnizori de încredere sau când încerci să te extinzi, dar nimeni nu îți dă nicio șansă. Știm toți povestea asta, este ca o luptă contra curentului, mai ales în primii cinci ani, în care te lupți să supraviețuiești. Și cei de la Autonom au depășit-o, recunoscând în interviurile noastre că la început „obiectivul principal al companiei este să nu moară. Dacă pe lângă asta mai face și profit e excelent.” Abia apoi lumea prinde încredere în ceea ce faci, în produsul pe care îl livrezi și în deciziile pe care le iei – când afacerea începe să se maturizeze.

  1. Drumul succesului e pavat cu momente de cumpănă

Succesul și eșecul merg mână-n mână. Nu există antreprenor ferit de greșeală. Toți au luat, pe lângă cele mai bune decizii, și o serie de decizii neinspirate sau prea dificile să vorbească despre ele. Secretul succesului lor este că au transformat înfrângerile în lecții învățate care i-au ajutat să crească, atât ei cât și afacerea lor. Doina Cepalis, fondatoarea Grupului Te-Rox, ne spunea în timpul întâlnirilor noastre că cele mai dificile momente sunt acelea în care trebuie să disponibilizezi oameni. A crezut că acela e sfârșitul afacerii sale. Cu toate astea, spunea ea, „Dacă m-aș întoarce în timp, mi-aș aminti ce am învățat: înaintea tehnologiei, a pieței, sunt oamenii.” Asta a ajutat-o să facă mereu alegerea corectă. Astăzi ea o afacere de succes și multe lecții de business învățate.

  1. Înțelege când e momentul să completezi echipa cu specialiști

Cel mai dificil moment pentru antreprenor este să recunoască că afacerea lui a crescut atât de mult încât este practic imposibil să o mai controleze de unul singur. Este momentul în care trebuie să identifice persoane de încredere în pozițiile cheie, strategice din companie și să înceapă să delege. Oamenii specializați pe domeniul lor vor aduce plus-valoare companiei și o vor pune pe un trend de creștere care se va dovedi la fel de plin de provocări.

  1. Antreprenoriatul este, prin definiție, o provocare

O afacere de succes înseamnă de cele mai multe ori trecerea prin încercări repetate, uneori rupturi și explorare continuă, care ajută antreprenorul să înțeleagă cum funcționează piața, care sunt nevoile clienților, ce funcționează și ce nu pentru afacerea lui. Fondatorii Fan Courier, Felix Pătrășcanu, Adrian și Neculai Mihai, spuneau că toate sincopele de birocrație prin care  au trecut, toate crizele și lipsa de infrastructură, toate au fost școli de antreprenoriat. Provocarea constă în curajul de a nu se lăsa copleșit de stigmatul eșecului și de a continua, de multe ori într-un nou business, creat de la zero. Aceasta este cheia perseverenței.

  1. Dificultatea crește direct proporțional cu amânarea

Cu cât îți dai seama mai devreme că ai o problemă și ceri ajutorul mai repede, cu atât mai mari sunt șansele să rezolvi problema. Antreprenorul este primul care simte că afacerea lui nu mai merge ca altă dată. Eșecul nu apare peste noapte, ci mai degrabă ca o înlănțuire de acțiuni și consecințe ale acestora, care, prin amânarea deciziei de a cere ajutorul scade șansele de redresare. În astfel de momente antreprenorii încearcă să rezolve singuri problema, amână decizia de restructurare și, prin urmare, beneficiile inerente acesteia, într-un moment în care compania este contra cronometru.

  1. Când lucrurile iau direcția greșită, transformă-le în ceva pozitiv

Dragoș și Adrian Pavăl, fondatorii Dedeman, spuneau că în momentele de cumpănă și nu numai este important ca toți cei implicați în business să tragă în aceeași direcție. „Am fost responsabili de deciziile noastre și, în loc să ne învinovățim, ne-am sprijinit și am reușit împreună să depășim momentele de cumpănă”, sublinia Dragoș Pavăl în urmă cu câteva luni. O provocare poate fi transformată într-o oportunitate atunci când toți membrii echipei lucrează pentru același lucru.

  1. Eșecul este un preț pe care îl plătești pentru un succes viitor

Ai greșit, ia-o de la capăt! Cei mai mulți antreprenori de succes au dat greș cu prima, a doua și chiar și a treia afacere. Din fiecare a învățat noi lecții. Odată capitalizate, aceste lecții l-au ajutat să devină antreprenorul de astăzi. În aceeași măsură în care înțelegem succesul ar trebui să înțelegem și eșecul. El dă măsura succeselor viitoare. Pentru că antreprenoriatul este despre cât de mult înveți din încercări și cum le transformi, ca să creezi ceva de succes. Lecția pe care noi am învățat-o de la Florin și Măriuca Talpeș, fondatorii Bitdefender este că „e mai bine să primești lecțiile grele la început decât când este prea târziu”. Astăzi, aproximativ 7% din populația globului deține un software de securitate cibernetică creat de echipa lor.

În final, una dintre lecțiile de business învățate de Vasile Godîncă-Herlea, CEO CITR, spune așa „Dificultatea este doar o etapă în business și nu sfârșitul acestuia. Momentele de cumpănă sunt inerente dezvoltării unei afaceri. Așa cum cele mai mari schimbări personale survin din cele mai mari crize, așa și în business, cel mai mare progres apare prin provocarea status-qvo-ului și deschiderea de noi perspective. Poate este necesar un focus mai mare pe core-business, poate trebuie limitate niște activități care se dovedesc neprofitabile – o evaluare obiectivă poate scoate la suprafață mecanisme neașteptate de echilibrare a afacerii. Indiferent de natura obstacolului, există soluții pentru redresare atunci când conștientizăm la timp dificultatea – cooptarea în echipa de management a unor specialiști în management de criză sau accesarea procedurii de reorganizare sunt doar două dintre ele. Idealul în situații de cumpănă este ca intervenția să se facă din timp pentru a evita cât mai mult pierderile și pentru a avea șansa la o diversitate mai mare de soluții care mai pot fi aplicate. Dificultatea nu încheie drumul, îi dă doar o altă direcție.”

Pe parcursul celor 20 de ani de interacțiune cu antreprenorii care s-au confruntat cu  dificultăți în business, am înțeles că tuturor ne vine ușor să vorbim despre succes, însă puțini sunt aceia care se simt confortabil să împărtășească sacrificiile și greutățile antreprenoriatului, să abordeze transparent eșecul.

Știm că, odată cu maturizarea afacerii, așteptările legate de antreprenor și deciziile sale sunt tot mai mari, iar presiunea atinge cote maxime. În ritmul nostru de multe ori prea alert, uităm că, „puterea exemplului inspiră, poate muta munți și economii”, așa cum spune fondatorul CITR Group, Andrei Cionca, iar antreprenorii români dau dovadă zilnic de curaj și spirit de inițiativă.

Am serbat ultimii 100 de ani de antreprenoriat alături de antreprenori cunoscuți pentru succesul lor, precum fondatorii Dedeman, Banca Transilvania, Bitdefender, Emag, Eurolines, Fun Courier, Autonom, Impact Hub, Cărturești și mulți alții, care au făcut față dificultăților întalnite în business și nu s-au dat bătuți atunci când majoritatea ar fi renunțat. Sunt doar câțiva dintre cei care ne-au vorbit deschis despre momentele lor de cumpănă și felul în care le-au depășit. Pentru că am vrut să ne reamintim că antreprenoriatul înseamnă eșec și succes în aceeași măsură, și că prin încercare se reușește.

Iată câteva dintre lecțiile învățate de la oamenii care au pus o cărămidă la construcția antreprenoriatului românesc:

  1. Începutul este cel mai dificil, maturizarea cere sacrificii

Fiind o companie antreprenorială românească, am simțit pe pielea noastră ce înseamnă începutul. Momentul acela în care nu te cunoaște nimeni, când încerci să găsești clienți, să aduci alături furnizori de încredere sau când încerci să te extinzi, dar nimeni nu îți dă nicio șansă. Știm toți povestea asta, este ca o luptă contra curentului, mai ales în primii cinci ani, în care te lupți să supraviețuiești. Și cei de la Autonom au depășit-o, recunoscând în interviurile noastre că la început „obiectivul principal al companiei este să nu moară. Dacă pe lângă asta mai face și profit e excelent.” Abia apoi lumea prinde încredere în ceea ce faci, în produsul pe care îl livrezi și în deciziile pe care le iei – când afacerea începe să se maturizeze.

  1. Drumul succesului e pavat cu momente de cumpănă

Succesul și eșecul merg mână-n mână. Nu există antreprenor ferit de greșeală. Toți au luat, pe lângă cele mai bune decizii, și o serie de decizii neinspirate sau prea dificile să vorbească despre ele. Secretul succesului lor este că au transformat înfrângerile în lecții învățate care i-au ajutat să crească, atât ei cât și afacerea lor. Doina Cepalis, fondatoarea Grupului Te-Rox, ne spunea în timpul întâlnirilor noastre că cele mai dificile momente sunt acelea în care trebuie să disponibilizezi oameni. A crezut că acela e sfârșitul afacerii sale. Cu toate astea, spunea ea, „Dacă m-aș întoarce în timp, mi-aș aminti ce am învățat: înaintea tehnologiei, a pieței, sunt oamenii.” Asta a ajutat-o să facă mereu alegerea corectă. Astăzi ea o afacere de succes și multe lecții de business învățate.

  1. Înțelege când e momentul să completezi echipa cu specialiști

Cel mai dificil moment pentru antreprenor este să recunoască că afacerea lui a crescut atât de mult încât este practic imposibil să o mai controleze de unul singur. Este momentul în care trebuie să identifice persoane de încredere în pozițiile cheie, strategice din companie și să înceapă să delege. Oamenii specializați pe domeniul lor vor aduce plus-valoare companiei și o vor pune pe un trend de creștere care se va dovedi la fel de plin de provocări.

  1. Antreprenoriatul este, prin definiție, o provocare

O afacere de succes înseamnă de cele mai multe ori trecerea prin încercări repetate, uneori rupturi și explorare continuă, care ajută antreprenorul să înțeleagă cum funcționează piața, care sunt nevoile clienților, ce funcționează și ce nu pentru afacerea lui. Fondatorii Fan Courier, Felix Pătrășcanu, Adrian și Neculai Mihai, spuneau că toate sincopele de birocrație prin care  au trecut, toate crizele și lipsa de infrastructură, toate au fost școli de antreprenoriat. Provocarea constă în curajul de a nu se lăsa copleșit de stigmatul eșecului și de a continua, de multe ori într-un nou business, creat de la zero. Aceasta este cheia perseverenței.

  1. Dificultatea crește direct proporțional cu amânarea

Cu cât îți dai seama mai devreme că ai o problemă și ceri ajutorul mai repede, cu atât mai mari sunt șansele să rezolvi problema. Antreprenorul este primul care simte că afacerea lui nu mai merge ca altă dată. Eșecul nu apare peste noapte, ci mai degrabă ca o înlănțuire de acțiuni și consecințe ale acestora, care, prin amânarea deciziei de a cere ajutorul scade șansele de redresare. În astfel de momente antreprenorii încearcă să rezolve singuri problema, amână decizia de restructurare și, prin urmare, beneficiile inerente acesteia, într-un moment în care compania este contra cronometru.

  1. Când lucrurile iau direcția greșită, transformă-le în ceva pozitiv

Dragoș și Adrian Pavăl, fondatorii Dedeman, spuneau că în momentele de cumpănă și nu numai este important ca toți cei implicați în business să tragă în aceeași direcție. „Am fost responsabili de deciziile noastre și, în loc să ne învinovățim, ne-am sprijinit și am reușit împreună să depășim momentele de cumpănă”, sublinia Dragoș Pavăl în urmă cu câteva luni. O provocare poate fi transformată într-o oportunitate atunci când toți membrii echipei lucrează pentru același lucru.

  1. Eșecul este un preț pe care îl plătești pentru un succes viitor

Ai greșit, ia-o de la capăt! Cei mai mulți antreprenori de succes au dat greș cu prima, a doua și chiar și a treia afacere. Din fiecare a învățat noi lecții. Odată capitalizate, aceste lecții l-au ajutat să devină antreprenorul de astăzi. În aceeași măsură în care înțelegem succesul ar trebui să înțelegem și eșecul. El dă măsura succeselor viitoare. Pentru că antreprenoriatul este despre cât de mult înveți din încercări și cum le transformi, ca să creezi ceva de succes. Lecția pe care noi am învățat-o de la Florin și Măriuca Talpeș, fondatorii Bitdefender este că „e mai bine să primești lecțiile grele la început decât când este prea târziu”. Astăzi, aproximativ 7% din populația globului deține un software de securitate cibernetică creat de echipa lor.

În final, una dintre lecțiile de business învățate de Vasile Godîncă-Herlea, CEO CITR, spune așa „Dificultatea este doar o etapă în business și nu sfârșitul acestuia. Momentele de cumpănă sunt inerente dezvoltării unei afaceri. Așa cum cele mai mari schimbări personale survin din cele mai mari crize, așa și în business, cel mai mare progres apare prin provocarea status-qvo-ului și deschiderea de noi perspective. Poate este necesar un focus mai mare pe core-business, poate trebuie limitate niște activități care se dovedesc neprofitabile – o evaluare obiectivă poate scoate la suprafață mecanisme neașteptate de echilibrare a afacerii. Indiferent de natura obstacolului, există soluții pentru redresare atunci când conștientizăm la timp dificultatea – cooptarea în echipa de management a unor specialiști în management de criză sau accesarea procedurii de reorganizare sunt doar două dintre ele. Idealul în situații de cumpănă este ca intervenția să se facă din timp pentru a evita cât mai mult pierderile și pentru a avea șansa la o diversitate mai mare de soluții care mai pot fi aplicate. Dificultatea nu încheie drumul, îi dă doar o altă direcție.”