Provocări de business în contextul insolvenței – perspectiva antreprenorului

Nu există comentarii

Vasile Godîncă-Herlea, CEO CITR:  Insolvența, deși nu este o stare dezirabilă pentru companie, trebuie privită ca o soluție pentru salvarea afacerii sau a elementelor de valoare dintr-o afacere: brand, angajați, cotă de piață, un produs cu perspectivă, active valoroase, know-how. Valoarea care poate fi salvată și gradul de dificultate în care a ajuns compania se află într-o relație invers proporțională: cu cât nivelul de dificultate este mai mic, cu atât mai multe elemente din afacere pot fi salvate. Rolul practicianului în insolvență este de a maximiza rezultatele reorganizării în favoarea companiei și a tuturor actorilor din jur.

Nietzsche spunea că „ceea ce nu ne omoară, ne face mai puternici.” La fel este și în cazul insolvenței, o procedură care în trecut era percepută ca fiind egală cu falimentul companiei, și care acum, mai ales în cazul companiilor de anvergură, înseamnă majoritar reorganizarea afacerii. Este o procedură pe cât de dificil de acceptat, pe atât de benefică pentru companie, mai ales atunci când este solicitată la timp. Dacă în trecut insolvența reprezenta un stigmat, oamenii de afaceri au început să o perceapă așa cum este, o stare de fapt care ajută la resetarea afacerii, la optimizarea și așezarea acesteia pe o traiectorie normală.

Cu toate acestea, decizia de intrare în insolvență nu este deloc simplă. Este o soluție rațională, îndelung analizată de antreprenor, dar și marcată de o încărcătură emoțională puternică. Rezultatele muncii sale, o afacere construită cândva de la zero, au devenit vulnerabile. Dintre toți actorii implicați (acționari, manager, creditori, consultanți, practicianul în insolvență etc.), antreprenorul este cel care are abordarea cea mai emoțională. Pe lângă provocările survenite din gestionarea afacerii (lipsa lichidității, întârzieri la plata creditelor, presiuni venite din partea salariaților, creditorilor și furnizorilor), tensiunea provocată de modul în care el percepe dificultatea și teama de eșec sunt factori determinanți în luarea acestei decizii.

Deschiderea propriu-zisă a procedurii aduce în primul rând un moment de respiro pentru business și antreprenor, deși încă mai există teama de necunoscut. Este un moment zero în care tot ce ține de trecutul companiei trece în responsabilitatea administratorului judiciar, iar focusul pe business-ul curent revine managementului. Se stopează starea de criză continuă, iar compania intră într-o zonă de protecție financiară, care altfel nu ar putea fi accesată. Primul pas pentru salvarea business-ului a fost făcut. Intervine un soi de ușurare, care mai ia puțin din presiunea ultimelor luni.

Apoi focusul trece pe salvarea companiei. Pe parcursul procedurii, practicianul în insolvență va acționa ca un mediator între antreprenor și creditori, cu scopul de a salva valoarea din business. Prin natura rolului său, acesta are posibilitatea să analizeze obiectiv și echidistant situația prin care trece compania și să găsească punctul de echilibru între interesele companiei și ale creditorilor.

Primele luni ale insolvenței sunt percepute de obicei ca fiind cele mai dificile pentru antreprenor, salariați și administrator judiciar, prin prisma nevoii de informații a celui din urmă, care trebuie să analizeze tot istoricul companiei și să înțeleagă în detaliu cum funcționează business-ul. Iar aici comunicarea are un rol la fel de important ca eficientizarea, atât în plan intern cât și extern.

Reorganizarea reprezintă șansa unui restart profund necesar unei afaceri care s-a luptat pentru supraviețuire. Ea vine de multe ori după luni de zile în care antreprenorul s-a confruntat cu crize succesive care în final ajung să îl depășească. Stă în priceperea și experiența administratorului judiciar să restrângă pagubele, să pună la un loc toate bucățele, să clarifice lucrurile și să dea încredere partenerilor.

Secretul unei reorganizări rapide și de succes este cooperarea între toți actorii implicați. Vorbim despre comunicare deschisă și transparentă. Clienții vor fi abordați pentru a primi garanția că afacerea merge mai departe, creditorii vor fi asigurați de maximizarea averii companiei care să ajute la plata creanțelor, iar salariații – partenerul principal pe parcursul procedurii – vor primi asigurări în privința locurilor de muncă în măsura în care acestea pot fi salvate, toate în funcție de gradul de dificultate al companiei.

Resetarea nu se produce doar la nivelul afacerii, ci și al managementului. Acesta trebuie să fie atent la trei componente esențiale: stabilizarea afacerii în perioada de observație, participarea la conceperea unui plan de reorganizare împreună cu administratorul judiciar – în esență un plan de afaceri – și apoi executarea acestuia. Aici, rolul adminstratorului judiciar este acela de specialist în management de criză, care prin colaborare cu echipa de management a companiei tratează toate aspectele strategice ale companiei, dar și activitățile și măsurile de zi cu zi. În perioada de redresare, managementul trebuie să continue să se concentreze pe direcțiile agreate prin planul de reorganizare.

Etapa post insolvență presupune o precauție crescută atât pe plan intern, cât și în ceea ce privește contextul industriei și economic în general. Administratorul judiciar iese din ecuație imediat după închiderea procedurii de insolvență, iar echipa de management este din nou complet autonomă. Urmează o perioadă de readaptare a companiei la condițiile pieței, următorii ani fiind esențiali pentru restabilirea și maturizarea afacerii. Este timpul ca managementul să se concentreze pe core-business, să își direcționeze resursele în activități profitabile și să evite generarea de costuri nesustenabile, care ar putea afecta activitatea de bază a companiei, mai ales atunci când vorbim despre o piață volatilă, într-un context fiscal complicat.

În cei peste 20 de ani de experiență în CITR, feedback-ul constant al antreprenorilor care au trecut prin etapa de reorganizare a fost că dacă ar fi înțeles mai din timp că acest proces chiar poate fi o șansă reală pentru companie și că e vital ajutorul unui specialist în criză, așa cum e un admnistrator judiciar cu experiență, ar fi accesat cu siguranță această procedură de la primele ei semne.