Daca ati raspuns DA la 3 dintre ipostazele de mai sus inseamna ca societatea se confrunta cu dificultati financiare. Un specialist din echipa CITR va poate ajuta cu o analiza diagnostic a societatii pentru a evalua situatia exacta si va poate explicita mecanismele insolventei.;


Colegii nostri va pot ajuta la adresa dezvoltare@citr.ro.

 
 

Leonardo


Reorganizarea de succes a unui brand de retail românesc

Retail-ul a fost unul dintre principalele domenii afectate de criza economică din ultimii ani, atât dacă ne referim la micile magazine, cât și la marile branduri locale, care s-au văzut nevoite să își revizuiască strategia din anii de boom economic și al consumului și să privească realist business-ul pe care îl conduc.

Leonardo, cel mai mare retailer de încălțăminte din România, este unul dintre exemplele de companii care au apelat la reorganizare în timp util, putând astfel să revină pe profit după ani de pierderi și să își extindă eficient rețeaua.

Din păcate, numărul companiilor care apelează la proceduri de reorganizare se menține redus față de numărul companiilor aflate în procedură de faliment, din cauza faptului că se apelează la procedura insolvenței foarte târziu, când reorganizarea nu mai este posibilă.
Numărul redus al procedurilor de reorganizare în România este cauzat de lipsa de cultură economică, cei mai mulți dintre antreprenorii români asimilând procedura insolvenței cu falimentul. În acest sens, exemple de succes de companii românești care s-au reorganizat, precum Leonardo, joacă un rol important în schimbarea mentalităților care privesc insolvența strict ca pe faliment.

În perioada anterioară deschiderii procedurii de insolvență, societatea Leonardo înregistra pierderi masive și datorii care se ridicau la valoarea de 100 milioane euro, pe când valoarea de piață a întregului activ al societății se situa la mai puțin de 50% din valoarea datoriilor.
Aceasta stare de fapt a determinat compania Leonardo să apeleze la reorganizarea activității, prin stabilirea și atingerea unor noi obiective în ceea ce privește eficiența.

Planul de reorganizare al Leonardo a fost aprobat în august 2010 pentru o perioadă de trei ani, fiind ulterior prelungit cu încă un an. Scăderea puterii de consum a populației a fost contracarată de retailer, odată cu punerea în practică a planului de reorganizare, printr-o politică de marketing care a vizat menținerea cotei de piață, prin prețuri accesibile tuturor categoriilor de venituri ale populației. Astfel, au fost implementate masuri ce țin atât de
vânzări, cat si de achiziții si activitatea operațională. Rezultatul acestor masuri a dus la o reducere a costurilor operaționale cu 25% si totodată o creștere a marjei de profit cu 5%.

Strategia de vânzări a vizat repoziționarea pe piață a brandului, orientata către mass market, precum si introducerea unor noi concepte de magazine (outlet, magazine self- service) si a unor noi concepte de prezentare a produselor in magazin (LeoSport Corner, Leo Junior).

Pe partea de achiziții, principalele reformulări au ținut de modificarea prețului mediu de achiziție si apelarea la sistemul de achiziții in cantități mari, beneficiind astfel de discounturi semnificative.

In privința activității operaționale, s-au urmărit in primul rând renegocierea chiriilor si relocarea de magazine, precum si restructurarea costurilor operaționale si logistice.
În prezent, rețeaua Leonardo numără 145 de magazine, aceasta fiind optimizată prin închiderea unor magazine neprofitabile, în paralel cu deschiderea unora noi, adaptate tendințelor de piață actuale, care au mutat consumul din locațiile stradale în marile centre comerciale, beneficiind astfel de un trafic ridicat. De asemenea, compania a negociat permanent nivelul chiriilor și a pus accent pe flexibilizarea rețelei, prin relocări ale unor magazine existente, pentru ca cererea și oferta să se întâlnească într-un punct profitabil atât pentru companie, cât și pentru clienți.

Relația cu creditorii și ceilalți parteneri a reprezentat, și în cazul Leonardo, una dintre prioritățile strategiei de reorganizare, contribuția acestora la aprobarea și implementarea planului de reorganizare fiind una esențială. Colaborarea cu băncile, cei mai mari creditori ai Leonardo, a fost una extrem de strânsă, acestea implicându-se direct în găsirea, alături de Casa de Insolventa Transilvania și de managementul Leonardo, a celor mai bune soluții care să ducă la maximizarea recuperării datoriilor prin încurajarea continuării și dezvoltării activității Leonardo, spre a avea un partener de business fiabil pe termen lung.

În cazul Leonardo, susţinerea din partea tuturor partenerilor de afaceri, precum și a clienților finali, a fost bazată și pe istoria companiei pe piaţa și relațiile de business, precum și cele directe cu clienții din magazine, construite de-a lungul timpului.

Creditorii, care au sprijinit reorganizarea, prin votarea planului, au avut un rol activ în evoluția pozitivă a companiei, fiind încurajați și de faptul că datoriile curente ale societății sunt achitate la zi și compania a generat în continuare business. Vorbim despre o cifră de afaceri de circa 64. milioane euro anual, deci de un partener de business cu un potențial ridicat. Mai mult decât atât, in prezent Leonardo este printre cei mai mari contribuabili ai
statului, din județul Bihor. Este așadar un jucător puternic si stabil pe piața de retail de încălțăminte, fiind liderul acestei piețe in Romania.

Deși veniturile pe metru pătrat continuă să fie la un nivel scăzut, iar piața de retail de încălțăminte și marochinărie se menține pe un trend negativ, Leonardo a reușit în ultimul an să mențină o cifra de afaceri apropiată de cea din 2010 și să pună accentul pe profitabilitate, pe baza unui plan de reorganizare care s-a concentrat pe eficiență și dezvoltare sustenabilă. Cazuri de reorganizare de succes, ca cel al Leonardo, au crescut
semnificativ gradul de încredere din piață asupra beneficiilor aduse de o procedură de reorganizare în defavoarea uneia de faliment, fiind astfel un testimonial impresionant în acest sens.